Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

søndag 8. mai 2011

Sett på runden: Fine dører og pene porter

På lørdagens postrunde var det passelig postmengde og strålende sol. Et supert utgangspunkt! Dessuten kom jeg i snakk med en engelskmann, og så dukket det opp et irsk poststempel og koreanske frimerker. Hoho!


Denne lørdagen så jeg mye fint med hengsler. Det er mer ved hovedstadens mange dører og porter enn man tenker over! Noen inngangspartier er litt majestetiske. Her er det bare boliger nå, tror jeg, men institutt-skiltet er stilig.


Noen dører er små og røde og sitter i mur.


Rundt andre dører er det utsmykninger i tre.


I én av oppgangene henger det en dør midt på veggen.


I en lignende oppgang er det doble dører, både tunge inngangsdører og pyntedører i glass.


På et annet sted ser det ut som at det skulle vært en dør, men nei.


Omtrent halvveis i runden fikk jeg overraskelsesbesøk av kjæresten min. Jonasflotte dukket opp på sykkel og var eksepsjonelt kjekk. Vi vekslet noen ord, bare, og så tråkket han videre i solskinnet. Rett etterpå passerte jeg et tre med hjerteformede blader. Tilfeldig? Helt sikkert. Fint? Definitivt.


Portene til Høgskolen i Oslo er laget av kjeler fra gamle Frydenlund bryggeri, som pleide å ligge der skolen er nå.


Postruten min går dessuten på begge sider av Vår frelsers gravlund, og portene på utsiden er fine. Innsiden er enda finere - byens mest velholdte og fineste park, spør du meg.


En dør i dette området ser litt ut som at den er laget av sjokolade. Ikke overraskende så liker jeg den godt.


Min favorittdør er likevel denne:


Kattedør betyr katt, så klart! Jeg koser med dem så ofte jeg kan.

Håper alle har hatt en fin helg!

8 kommentarer:

  1. Syklende kjæreste og hjerteblader? Neppe tilfeldig! Uansett veldig fint.

    SvarSlett
  2. åeh. jobber du på posten? Så spennende. jeg hadde nok blitt gal av alle historiene jeg hadde laget i hodet mitt om hvert eneste romantiske brev. såfint! og hej, herlig at du er musikalsk. jeg skulle ønske jeg var mer enn jeg var, heldigvis veier han fine opp for oss begge. og jeg vil også være flink til å bake! du er søt!

    SvarSlett
  3. Når jeg blir stor, da vil jeg ha sjokoladedør og hjertetre.

    SvarSlett
  4. Hurra for gamle fine dører og folk som har vett til å ta vare på dem og være stolte av dem istedet for å rive dem ut og sette inn noe "mer moderne"!

    Håper dere har en fin mandag ;)

    SvarSlett
  5. Ine: Hihi, kanskje var det store krefter i sving! Hyggelig var det, i hvert fall!

    Mike Veronica: Ja, det gjør jeg! Og stortrives!

    Maren: Haha, jeg også! Og katt, da.

    sitrende: Helt enig! Takk, det samme!

    SvarSlett
  6. Å, du setter så pris på så mange fine små ting, og det er så fint å lese om det - og få en påminnelse om alt det fine som finnes!

    SvarSlett
  7. Så hyggelig å høre, Ane! Ha en fin uke!

    SvarSlett
  8. Du kommer over så utrolig mye koselig på disse postrundene dine, Synne! Morsomt;)

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!