Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

tirsdag 26. april 2011

Finest i ferien

Jeg er tilbake i hovedstaden etter nesten en uke borte, og etter ti dagers påskeferie til sammen. Formidabelt! Ettersom påsken kom uvanlig sent i år, var det ekstra godt med et avbrekk, og nå føler jeg meg klar for siste etappe før eksamenstiden. Jeg har første eksamen om en måned, og de gode ferieminnene kommer nok til å holde helt frem!

De første fridagene tilbragte jeg her i byen. Jeg benyttet anledningen til å besøke to kunstutstillinger som jeg har vært nysgjerrig på lenge. Dermed gikk turen til to museer som jeg underlig nok ikke har besøkt før! Først var jeg i det staselige Nasjonalmuseet for samtidskunst, som ligger i ærverdige lokaler i Kvadraturen.


Her kunne jeg rusle rundt blant installasjoner, skulpturer og tegninger som sammen utgjør utstillingen til Nicholas Hlobo. Det var sterke saker med store kontraster, for mange av verkene besto av tykk, sort gummi i kombinasjon med fargerike silkebånd. Detaljert og leken kunst! En av installasjonene var en skog av silke som man kunne sno seg gjennom! Det hele var en morsom og tankevekkende opplevelse som jeg herved anbefaler varmt.

Dagen etter at jeg var i Kvadraturen, besøkte jeg Bymuseet for å se en utstilling jeg har nevnt før. Bymuseet ligger i hovedgården i Frognerparken, og jeg satte av litt tid til å nyte solen og utforske området. Bok og benk er ren lykke!


Denne utstilligen var veldig annerledes enn den første, men like verdt å besøke. Gro Mukta Holter har laget en masse malerier med sterke farger og sterk symbolikk, som sammen skaper et intenst og nostalgisk inntrykk. Erindring og undring kommer godt frem i de drømmende motivene, og utstillingen er veldig stemningsfull.

Jeg tok meg også tid til bare å rusle rundt i ferien. Jeg synes det er luksus å kunne vandre omkring uten noe annet mål enn å kose seg, og uten annet selskap enn egne tanker og ta-med-kaffe. Så kan man slå seg ned på en brygge, for eksempel, omgitt av lattermilde vennegjenger og glade barn, og ta av seg solbrillene, lukke øynene og smiiiile.


Etter noen solfylte og kulturelle dager i Tigerstaden, satte jeg meg i bilen med søster, kjæreste og søt sjåfør og satte kursen mot Rena. Her driver Suse-foreldrene et hotell som du skal få se mer av snart. Der tilbragte vi noen dager med god mat og godt selskap. Vi var ute i det fine været om dagen og så krim på TV om kvelden. Slik skal det være!

Hotellet arrangerte minigolfturnering en dag, og bød på eggelikør til de fremmøtte før start. Eggelikør er ekkelt, og minigolfen gikk dårlig, men været var fint og deltakerne mange, så det ble en festlig affære likevel.


Det ble tid til å lese, løse kryssord, kaste ball og bedrive andre hyggelige ferieaktiviteter på Rena. Jeg har det ganske så bra når jeg har kjæreste, tekopp, Espa-boller, sjokoladeegg og kjempekryssord innen rekkevidde!

 

På påskeaften var det større egg som gjaldt. Foreldrene våre gjemmer fortsatt påskeegg til oss, og det er en tradisjon jeg er kjempeglad i. Dette året måtte Jonasflotte og jeg lete i leiligheten på hotellet, og i taket lå lykken.


De siste dagene har jeg tilbragt hjemmehjemme. På Løten. I det store, hvite, trehuset som knirker og som er fullt av gamle ting og gode minner. Der tok jeg en opprydning i klesskapet mitt, og fant en masse skjørt og kjoler som jeg ikke har brukt på lenge, eller som jeg aldri har brukt i det hele tatt. Fem skjørt og fem kjoler fikk bli med tilbake til byen. Dessuten fikk Mor idéen om å finne frem en del av sine gamle klær, og det viste seg av mange skjørt og kjoler som hun brukte som yngre, nå passer meg ganske perfekt. Jeg prøvde klær en hel dag, og det var kjempegøy å se at så mye kunne brukes! Tre slike vintagekjoler fikk plass i bagasjen, men noen av de fineste antrekkene måtte bli igjen. Jeg gleder meg til å ta med resten av de gamle skjørtene og kjolene inn til Oslo etterhvert, og til å svinse rundt med dem på skolen og i parken, og til å vise dem til dere som leser. Her er en ørliten smakebit fra en sommerdrøm vi fant.


Jeg er helt høy på feriefølelse og påskekos! Nå skal det studeres fremover, og jeg føler meg klar for alt!

Hva var finest i din ferie?

9 kommentarer:

  1. Åh, så fantastisk! Påskeferie i slikt vær og så sent passet meg ypperlig, den ble jo som en liten forsommerferie i stedet <3 Men med påskegodt, såklart. Utstillingen på Bymuseet er så flott, og jeg kunne tenke meg å se den andre også. Også håper jeg på å få observere de fine nye kjolene dine i løpet av våren :D

    SvarSlett
  2. Så koselig dager du har hatt Synne og så mange fine opplevelser! Morsomt å lese:-D

    SvarSlett
  3. Virker som en superfin ferie! :D

    Svar (til Synne): Veldig hyggelig, særlig med all kakespisingen som har skjedd i dag! :D Hihi. Tusen takk, og ja, påskeferien har vært kjempefin! Ha en kjempefin uke du også! :D

    SvarSlett
  4. Det høres ut som en helt fantastisk påske! Så spennende med museer, forresten. Jeg har også veldig lyst til å få med meg disse utstillingene en dag..!

    Gleder meg til å se de nye (gamle) kjolene og skjørtene dine! Du har jo bestandig så mye fint og jentete som du svinser rundt med!:D

    SvarSlett
  5. Både ser og høres ut som om du har hatt en herlig påske! Med kunst til og med, ikke dårlig! Høy kosefaktor er hvertfall det beste med ferier ;) Du er fiN!

    SvarSlett
  6. Jaaa, jeg har kjempekost meg! Krysser fingrene for at det samme gjelder dere!

    Linda og Maren: Hoho, dere skal snart få se!

    SvarSlett
  7. Det er mye lykke i kjoler, gamle som nye.

    SvarSlett
  8. "Jeg synes det er luksus å kunne vandre omkring uten noe annet mål enn å kose seg, og uten annet selskap enn egne tanker og ta-med-kaffe. Så kan man slå seg ned på en brygge, for eksempel, omgitt av lattermilde vennegjenger og glade barn, og ta av seg solbrillene, lukke øynene og smiiiile."

    Hm. Det der fikk jeg jammen lyst til å gjøre en av de nærmeste dagene.

    Fin blogg!!!

    SvarSlett
  9. Silje: Heeelt enig!

    David: Så hyggelig, nyt det! Takk!

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!