Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

fredag 12. august 2011

Lukten av lykke

Lukt er den sansen som er tettest knyttet til hukommelsen vår. Er det ikke rart hvordan man kan være tilbake på barneskolen, på et støvete loft eller i armkroken til en spesiell person dersom den riktige lukten dukker opp?

Her er noen av mine duftfavoritter.

- Syrin

- Vinden som kommer via Freiafabrikken og som får hele Grünerløkka til å lukte sjokolade

- Nykvernet kaffe - en klassiker!


- Kjæreste-pute (du vet, når han/hun har sovet hos deg og lukten henger igjen på hodeputen)

- Bøker og blader og annet innbundet papir - det er lov å sitte på bussen og snuse litt på en bok!

- Solvarm teltduk


- Varm sommerhud etter en dag i parken

- Vanilje, kardemomme og ikke minst kanel, mitt favorittkrydder!

- Setebeltet i bilen


- Parfymen eller skyllemiddelet til noen du er glad i

- Vedfyring om vinteren

- Boller eller annen bakst som godgjør seg i stekeovnen og sakte gjør leiligheten om til et lite bakeri

Jeg nyter den sistnevnte lykkelukten akkurat nå, for det står et brett kjeks i ovnen. Fredagskos!
Nå er det din tur! Hva er dine duftfavoritter?

13 kommentarer:

  1. Åh, så koselig. Jeg er enig i alle de her. I tillegg til vafler, som du vet lukter nesten bedre enn de smaker. <3 God helg, vi sees til uka!

    SvarSlett
  2. Å, syrin lukter som inngangstrappa til mormor og morfar og barndom og fint, fikk et lite flash av minner bare av å se det skrevet her :) Av en eller annen grunn lukter også rent sengetøy helt annerledes hos mormor enn hos oss, jeg vet ikke om det er sengetøyet eller vaskemidlet eller oppbevaringa. Av og til kjenner jeg den samme, herlige sengetøylukta hos andre og drømmer meg bort til overnattinger der. Fint!

    SvarSlett
  3. Åh, dette var virkelig gode lykkelukter! Jeg kjenner meg igjen i alle, og har noen til som er sterkt knyttet til spesifikke minner :-)
    Hjernen og sansene våre er fascinerende!

    SvarSlett
  4. Min favoritt er definitivt lukten i halsgropen til barna mine. Den deilgste lukten som finnes!

    SvarSlett
  5. Noen duftfavoritter: Hest, nykvernet kaffe, klare høstmorgener, fersk koriander (og basilikum), når det akkurat har regna, gjærbakst i ovnen, nyvaska hår, den økologiske frisørsalongen jeg går til, jordbær, klær som tørker ute i sola.

    God helg, fine Synne!

    SvarSlett
  6. enig i alt, bortsett fra bilbelte-tingen. hater billukter, spesielt nye biler. (fins noen få unntak)

    SvarSlett
  7. jeg elsker lukten av regn på varm asfalt. fersk koriander lukter himmelsk. biosilk i rent hår er vidunderlig. lukten på huden etter man har vært ute i skogen en hel dag er vanskelig å slå, men den beste lukta er nyvaska sengetøy som har tørka på snora ute.

    SvarSlett
  8. Bilbeltet?? Ellers er jeg enig i de mange lykkeluktene. Slenger meg også på sengetøy som har tørket ute. Da er det virkelig en drøm å legge seg! :)

    SvarSlett
  9. Lukten av nykvernet kaffe og syrin er noen av mine yndlingslukter også. Også elsker jeg lukten av sitron, ferske krydder, gammeldagse hageroser, epler, å det er mye! :D

    SvarSlett
  10. Haha, så morsomt at bilbeltet møter motstand! Takk for fine bidrag, jeg er enig i veldig mange av dem! Kanskje spesielt vafler, ute-tørket sengetøy og lukten av regn - åh, herlig!

    SvarSlett
  11. Nyslått gress, varm solkrem-hud, Märtha-liljer, Synne-klem, bål, Amarone, trollkrem, kongerøkelse...

    SvarSlett
  12. Anonym: Ingvild-klemmer er også veldig fint!

    SvarSlett
  13. Lukten av nytrukket te, blomster på bordet og rett etter at det har regnet. Det lukter så utrolig godt når det regner :)

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!