Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

tirsdag 16. august 2011

I New York: Biblioteket

Jeg har sagt det før, tror jeg. Jeg ELSKER bibliotek. Lukten og følelsen av å være omgitt av bøker, og muligheten til å slå seg ned i et hjørne og fordype seg i hva man måtte ønske, det gjør meg glad! Jeg er så heldig å kunne dele denne entusiasmen med kjæresten min, så da Jonasflotte og jeg var i New York i sommer, satte vi av en hel formiddag til å utforske The New York Public Library (NYPL) . En drøm av et marmorbygg som sto ferdig i 1911, og som altså feirer hundre år i år. Det ligger ved Bryant Park, og vi bodde bare fem minutter unna. Bonus!


Utenfor ligger to enorme løver og passer på. Inne lå to mindre utgaver som var laget av lego. Nytt møter gammelt!


I forbindelse med hundreårsjubileet arrangerte biblioteket en utstilling, og viste frem hva de har samlet opp av rariteter i løpet av årene - andre ting enn bare bøker, det skal være visst. Vi begynte her, for det var mye spennende å titte på. Utstillingssalen hadde tretak og flotte lamper, og kontrasten mellom nytt og gammelt gjorde seg gjeldende også her. Det er tydelig at biblioteket ønsker å følge med i tiden og gjøre seg tilgjengelig for et ungt publikum. Så bra!


Jeg er så svak for antikke kart! Når jeg får meg et eget hus med en masse bare vegger, skal jeg pynte opp med kart.


Mange spesielle ting har havnet i bibliotekets samlinger, som brevåpneren til Charles Dickens. Kult! Lengst til høyre ligger en hårlokk fra Mary Shelleys hode, og selv om jeg likte Frankenstein, så syntes jeg det var litt på grensen.


Etter en runde blant morsomme minner og sære saker, var det tid for å utforske selve bygget. Bare foajéen var flott!


Jeg gikk opp de brede trappene som dere kanskje husker fra den første Sex and the City-filmen; Carrie og Big planla jo å gifte seg her! På biblioteket! Hadde jeg vært giftelysten, kunne jeg sikkert gjort det samme.


I annen etasje var taket utskåret, forgylt og malt. Nydelig.


På venstre side fantes en liten lesesal for PC-brukere. De hadde selskap av avdøde presidenter i fine rammer.


Langs veggene var det varmt tre, fine rister og skap med glassdører...


...og taket var fullt av blomster og blader og annet staselig gips-nips.


På den andre siden av hallen i andre etasje, altså til høyre for trappen, lå en større sal med oppslagsverk i. Den hadde store lysekroner og enda større vinduer, og en takhøyde som gjorde at selv jeg følte meg lav.


Mange av bøkene var gamle og hadde fine gulldetaljer, som løvehoder...


...og et ur holdt øye med tiden, i tilfelle du skulle bli ordentlig oppslukt.


I enden av denne salen lå en slags portal med fine ord - "A good Booke is the precious life-blood of a master spirit, imbalm'd and treasur'd up on purpose to a life beyond life" - som førte videre inn til det aller fineste rommet.


Oi.


Til å bli overveldet og euforisk av! Tenk om alle bibliotek og lesesaler hadde sett slik ut!


Det var naturlig nok ikke lov til å snakke eller svinse rundt og potensielt forstyrre de lesende, så jeg måtte forlate dette området ganske fort, men neste gang jeg er i New York skal jeg sette av tid til å lese der inne. På veien tilbake til utgangen kunne man kikke til den ene og den andre siden og se flotte detaljer og dramatisk lys over alt.


Etter flere timer var det tid for å returnere til solen og sommervarmen. Jeg fikk pustebesvær av alt det fine i souvernirbutikken, men klarte å rive meg løs til slutt, og vi gikk ut for å nyte det deilige været og den flotte byen.


NYPL er nok det fineste biblioteket jeg har besøkt. Jeg gleder meg allerede til jeg kan hilse på løvene neste gang!

13 kommentarer:

  1. Så utrolig flott! Jeg elsker det. Bibliotek er virkelig noe av det fineste vi har altså <3 Jeg har elsket å jobbe på biblioteket hjemme i sommer (sånn selv om det nok ikke ser helt slik ut, hihi)

    SvarSlett
  2. Kjempefint! liker det!
    Har vært i New York to ganger selv, men var faktisk ikke innom biblioteket.. Var innom biblioteket i Baltimore da, det var ganske fint, men ikke sånn som dette... Uansett mye penere enn de fleste biblioteker i Norge (og offentlige bygg her generelt).

    SvarSlett
  3. jeg er veldig enig! bibliotek er fine! Jeg har vært i NY men aldri vært på biblioteket...dårlig. må gjøres neste gang!

    SvarSlett
  4. Wow. Tenk å kunne sitte der når man skriver oppgave, da! Jeg ser for meg det ville vært litt lettere å finne motivasjonen til å begynne å skrive om morgenen, i hvert fall. Herlig! :D

    SvarSlett
  5. Å helledussen. Skulle gjerne ha lese ei bok eller to på den lesesalen der! Så flinke de er til å gjera noko litt annleis på byferie :)

    SvarSlett
  6. Ah! Tenk for en deilig lesning for bibliotekaren! Så enig, så enig! - Til neste år har din gamle tante og onkel vært gift i 30 år, og da tenker vi på en liten Amerikareise! Bl.a. hit ønsker vi oss da, vet du! Hadde vært herlig å jobbe her, tenke seg til! Moro at det var 100-årsjubileum i år, da! Så mange fantastiske arkitektoniske detaljer, elsker slike superforseggjorte offentlige bygg, som vi alle kan glede oss over!

    SvarSlett
  7. Utrolig fint, bibliotek er fantastisk! :)

    SvarSlett
  8. Det står på min plan også ved neste NY-besøk. Veldig fine bilder!

    SvarSlett
  9. Hei, så artig å lese om biblioteket i NY! Fantastisk! Digger bildene dine fra der:-D. Sånn skal et bibliotek være- stort, flott og ærverdig med masse flotte detaljer:-D!

    SvarSlett
  10. Veldig spesielt... :))

    SvarSlett
  11. Jeg blir nok pent nødt til å føre det opp på listen om tingene jeg vil få med meg i livet -
    det ser fantastisk ut, takk for fint tips ;)

    SvarSlett
  12. Det va jo berre heilt himmelsk!

    SvarSlett
  13. Så hyggelig at dere liker biblioteket og bildene! Om noen blir inspirert til å stikke innom NYPL neste gang de er i nærheten, er jo det helt supert. Takk for mange fine kommentarer!

    Maren: Jeg hadde også trivdes godt i den sommerjobben, tror jeg! Du er søt!

    Hege: Amerikanerne bygger litt annerledes enn oss, haha!

    Frøydis: Ja, vi synes det er viktig å gjøre litt andre ting enn å gå i de typiske turistfellene... Alltid morsomt!

    Attmed fjellet: Hihi, så hyggelig! Planen for bryllupsdagen deres høres kjempebra ut. Vi var veldig heldige med hundreårsjubileet og -utstillingen!

    Jacta est alia: Jeg er enig - sånn vil vi se bibliotekene!

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!