Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

mandag 31. januar 2011

Tips: Grønn te

Jeg drikker mye te, og den skal helst være grønn. Den skal også være usukret og trukket i kort tid, i vann som ikke er for varmt.

Det er lov å være litt bestemt når det kommer til te!

Mange bruker disse, uansett hvilken type te og hvor store teblader det er snakk om. Teball/teegg er fine til svart te og fruktte...


...men bruk heller disse om du skal lage en grønn kopp! Filter, håv eller eller papirpose lar teen utvide seg og gi fra seg masse smak!


Da jeg besøkte Kina i fjor sommer, kunne jeg smake meg frem blant en rekke lokale, naturlige og helt ferske teer. Det var så mye som var så utrolig godt! Her hjemme er det vanskelig å oppdrive den typen te, i hvert fall etter min erfaring, og derfor velger jeg gjerne aromatiserte teer. Le Palais des Thés er en nisjeforretning med byens beste utvalg, og er å anbefale. Bare ett av de tre følgende forslagene kommer derfra, men nå har jeg i alle fall nevnt det. Her kommer tre tips, både for dem som drikker mye te, og for noviser.

Første tips: Tante Grønns hage.
Ikke bare er denne teen både rund, frisk og kraftig på smak, den smaker også litt forskjellig fra gang til gang, avhengig av hva slags bær som havner i koppen. Om man klarer å overse apostrof-feilen, kan man drikke denne med et stort smil!


Andre tips: Fleur de Geisha fra Le Palais des Thés.
Nydelig japansk te med kirsebærblomst. Jeg var så heldig å få denne i gave, så jeg har en kjempesøt boks med et dobbelt lokk som beskytter aromaen. Denne teen er ganske kraftig, men har likevel mye sødme, og kan trekke lenge uten å bli bitter. Den smaker sommer og sol og smil, nesten! Takk, Ine og Tine!


Tredje tips: Lipton Green Tea i pyramide-poser.
Passer for den som kanskje ikke drikker så mye (grønn) te, men som vil prøve seg frem litt likevel, eller for den som har litt liten tid. Den er tilsatt et hint av appelsinblomst, og er skikkelig rund og god, kanskje fordi den får utvide seg ordentlig i de spesielle posene. Anbefales som et raskt og enkelt alternativ til grønn te i løsvekt, som likevel smaker skikkelig.


Hurra! Tid for te!

5 kommentarer:

  1. Jeg er så enig med deg Synne, grønn te er den beste teen! Og der har du jammen meg to av mine favoritter også, Tante Grønns hage er så fantastisk god og jeg er avhengig av å alltid ha en pakke med Lipton også.
    <3 fra meg.

    SvarSlett
  2. Tante Grønns hage er nammenam! Synnete som Maren og jeg kaller den, hoho :D (lenge før jeg møtte deg. litt creepy)

    SvarSlett
  3. <3 tilbake, Maren!

    Haha, Ingrid, så morsomt!

    SvarSlett
  4. NAM! Gleder meg til lesedag på fredag, med kaffe og te og koselige pauser :)

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!