Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

tirsdag 18. januar 2011

Store ord i små bøker

Studiene er i gang! Det har vært en lang, avslappende og innholdsrik ferie, men nå er jeg tilbake på skolebenken. Jeg har nå hatt mine tre første forelesninger, forbannet tidlige morgener og kjøpt alle bøkene jeg trenger. Jeg har også kjøpt en bok jeg absolutt ikke trenger, men som jeg bare måtte ha! Hvis det er mulig å forelske seg i en bokserie, så har jeg nemlig gjort det.


Akademika, bokhandelen på Blindern, har begynt å føre en serie som heter Great Ideas. Den passer veldig godt inn i mitt lese-klassikere-prosjekt! Det er det britiske forlaget Penguin som har tatt på seg ansvaret for vår allmenne dannelse, og som har gitt ut hundre viktige litterære verker i lommeformat. Med fine farger og enkel grafikk. Det er ordene og idéene som står i sentrum!

Jeg har kjøpt Machiavellis The Prince (eller Fyrsten på norsk), som jeg hørte mye om da jeg studerte statsvitenskap, og som la grunnlaget for realpolitikken med sin kyniske tilnærning til makt og moral. Jeg gleder meg til å lese den! Se, så fin den er!


Åh, ordene er nedfelt i forsiden. Sånn at man kan stryke på dem. Slikt liker jeg! Regner med å skaffe meg flere av disse finingene etterhvert. Les mer om serien på Penguin sine temasider.

Jeg anbefaler også dagens innlegg på den oppløftende bloggen 1000 Awesome Things, en uutømmelig kilde til gjenkjennende smil, som i dag gjør honnør til The smell of a library.

Som jeg elsker bøker!

2 kommentarer:

  1. ååå jeg savner å ha en ordentlig universitetsbokhandel! de har jo så mange fine skolebøker der, men også annet godt! >_>

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!