Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

fredag 7. oktober 2011

Kunst og septembersommer

I forrige uke tok jeg en fridag. Etter mange lange uker og flere fullstappede arbeidshelger etter oppstarten i august, kunne jeg avspasere en dag med (ganske) god samvittighet. Jeg måtte nemlig få med meg Høstutstillingen, som har vært en del av min høst så lenge jeg kan huske. Den står ut morgendagen, tror jeg, for de som ikke har vært innom!

Jeg var ekstremt heldig med været på fridagen min, for denne dagen bestemte sommeren seg for å komme tilbake en tur. Jeg sov så lenge at jeg kunne nyte at det ikke var arbeidsdag, men ikke lenger enn at jeg kunne få noe ut av formiddagen også. Det er trikset! Så spiste jeg kosefrokost, og deretter ruslet jeg ut i byen og opp til Slottsparken.


Høstutstillingen begynte allerede på utsiden, i form av en oppmuntrende påminnelse...


...og innsiden var som vanlig full av masse morsomt, ettersom samtidskunsten byr på alskens sære, søte, imponerende, tankevekkende og til dels tåpelige malerier, fotografier og installasjoner. Noen utsnitt fra årets utvalg:


Før jeg forlot Kunstnernes hus ville jeg vanligvis etterlatt billetten et morsomt sted, for de har i alle år delt ut karakteristiske klistremerker som man setter på klærne før man går inn, men nå har de byttet dem ut med sobre firkanter. Litt kjedelig, syntes jeg, men kanskje de hadde sett seg lei på de fargerike rundingene over alt?


Jeg spiste lunsj på Åpent bakeri, som ligger ikke langt unna, for de har uteservering i fine omgivelser.


Det ble rugbrød med gresskarfrø og valnøttkjerner fylt med brie, ruccola og aprikossyltetøy - nam!


Legg merke til det fine snurrebestikket! Slike detaljer liker jeg!

Da jeg var ferdig med å spise, kunne jeg beundre teboksen og skjørtet jeg hadde plukket opp på veien til Kunstnernes hus, som skal få gjøre høsten min enda finere. Skjørtet har dere jo fått se nærmere på, og boksen huser nå en av mine yndlingsteer. Bruktkjøp og gøyale bokser er blant mine favoritter for tiden!


Ingen dum måte å tilbringe første del av en torsdag på! Særlig ikke når det er snakk om den siste torsdagen i september, men den føles som den siste i august.

Nå skal Søstrene Suse ommøblere litt. Spennende! God fredagskveld, flottinger!

13 kommentarer:

  1. Åh, har faktisk aldri vært på høstutstillingen, men det ser kjempekult ut, så tror jeg skal stikke en tur innom i morgen! Og Åpent Bakeri er alltid en suksess - Skulle ønske jeg hadde det i nærheten av der jeg bor! Men.. then again.. kanskje ikke! (med tanke på budsjettet mitt!) Ha en fin helg! :)

    SvarSlett
  2. God helg, fine Synne!

    SvarSlett
  3. God helg! Jeg har hørt masse på Sorgenfri i det siste forresten (omtrent alle reprisene, heia meg!) og jeg vil bare si at jeg liker stemmen din :) Du er artig å høre på!

    SvarSlett
  4. Å, så gøy!!
    Ha en riktig god helg! :-)

    SvarSlett
  5. Du fortjente en slik fridag så innmari!<3
    Og så fine bilder fra dagen også.

    SvarSlett
  6. det må være fantastisk med en fridag etter å ha jobbet så mye. jeg som ikke har annet enn fridager er ganske lei, haha. så ut som et fantastisk vær!

    SvarSlett
  7. Åh, ditt Oslo virker så fint! Får meg til å savne byen. Må reise dit igjen snart, det er iallefall sikkert. Ser ut som om du har hatt en fin fridag! :)

    SvarSlett
  8. Du tar så fine bilder! #Oslove!

    SvarSlett
  9. Det er eigentleg veldig tradisjon at eg er på haustutstillinga kvart år, håpar eg rekk å få den med meg i år også, det er eit stykke til Oslo frå her eg bur.

    SvarSlett
  10. For en kjempefin fridag! Elsker slike dager =)

    SvarSlett
  11. hei, Synne; dine personlige maten smaker alltid er utrolig, hvorfor ikke prove det!! sikker min datter skulle bli gal av det . Kunst Knust:(din samme mening); (modern omstridt) dette er ikke for det er menneskelig produksjon Alibi.men forsteplass fra Archaik perseptive i modellen; hvilken fodt snudd transcendens(se Christian Art)... Glad din host er Flott...for meg"Kippour" var i gar og det var en Stor tid, kan ingen Jodiske motsta for a hore 7 kaller"Shoffar" under "Tallit"( bonn Sjal)... Godt og Sott ar til alle . bruno.

    SvarSlett
  12. Neeeei! Får jo alltid med meg høstutstillingen, men har hatt så tett program i høst at jeg glemte det, supert at du minner oss på den men ser den ble avsluttet i går! Jaja, fikk et besøk på Tate Modern forrige uke, det får gjelde som erstatning:)

    SvarSlett
  13. Caroline WK: haha, det kan være en utfordring både for lommeboken og midjemålet om man har Åpent bakeri innen rekkevidde!

    Josefine: Så morsomt at du jobber deg gjennom arkivene, og så veldig hyggelig å høre! Nå for tiden er jeg på lufta hver tirsdag mellom tolv og ett, emn det finnes dessverre ingen reprisespiller for det programmet, som heter radio Nova Higlights og er et best of-program. Kanskje høres vi neste tirsdag? Ha en fin uke!

    tinekatrine: Det kan bli for mye av det gode også når det gjelder fridager, ja! Nesten alt er best i små doser, hihi.

    plosiv: Tusen takk!

    Bruno: God mat er så godt, haha, og kunst er alltid spennende!

    Inger kristine: Enda godt at vi får en ny mulighet neste år, og Tate Modern-besøk høres vel så bra ut!

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!