Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

lørdag 24. september 2011

Fargefunn

Jeg blir så inspirert av fine bilder. Det er vel estetikernes privilegium, å forsvinne inn i noe pent, å drømme seg bort. Noen bilder gir en noe ekstra - ett enkelt fotografi kan skape en følelse, et inntrykk, begynnelsen på noe kreativt.

Plutselig dukker det opp ord og toner inne i hodet mitt; noen linjer på rim, et riff, et blogginnlegg, en novelle, en låt. Slik har det alltid vært. Så skriver jeg ned etter beste evne, eller spiller inn med radioopptakeren min. Kanskje våkner jeg midt på natten av en god idé, eller kanskje har jeg en melodi klar i bakhodet når jeg står opp om morgenen.

Mye har med farger å gjøre, i alle fall for meg. En følelse, et menneske eller en type musikk kan forbindes med ulike farger. Jeg vil la meg inspirere av fargerike bilder, og dele dem med dere!

Slik vil Fargefunn foregå: Jeg søker på en farge blant Creative Commons-lisensierte bilder på Flickr, det internasjonale bildenettverket. Bilder med CC-lisens kan brukes av andre så lenge man refererer til opphavsmennesket. De fem første bildene som appellerer mest til meg, finner veien hit. Spennende!

Først ut er farger i seg selv! Et søk på "colour" ga 723 271 resultater, og jeg falt for følgende fem:

Alle bilder er lånt og linket

Til å bli glad av, er det ikke?!

Jeg får lyst til å løpe rundt i fargerike sko med fargerik paraply, over regnbuefargede fotgjengerfelt og langs pastellfargede strandhus, med et knippe fargeblyanter i hånden. Kanskje med grønn kjole på og en sjokoladeis i hånden. Eller makroner, de finnes i så mange farger, og er i tillegg så gode! Det ville vært flott.

Vi kan sette farge på hverdagen, også når høstmørket er på vei - alt som trengs er noen fine bilder!

Fortsatt god helg, fargeklatter!

21 kommentarer:

  1. Åh, nydelige bilder. Og du har helt rett, jeg ble glad av å se på dem!
    Håper lørdagen din er flott <3

    SvarSlett
  2. Åh, så fint! Nå skal jeg kle meg i noe fargerikt og ta lørdagskvelden med storm :)

    God helg!

    SvarSlett
  3. Jeg er så enig, så enig! Bilder kan utrykke så uendelig mye. Fin blogg du har.

    SvarSlett
  4. Herlige farger og bilder! Helt enig, farger gjør meg glad. Fin kilde til inspirasjon:) Ha en fin lørdagskveld!

    SvarSlett
  5. Fantastiske farger. Farer gjør også meg ekstra glad. Jeg likte det første bildet best! Herlig. Men du- dette har jeg lurt på en stund.. Hvordan finner du ut at et bilde på flickr er cc-lisensiert? jeg har lett men finner det ikke. Kjekt å vite for meg som nettjournalist og som kanskje er i beit for bilder innimellom. Klem Kristin

    SvarSlett
  6. Ikke farer som gjør meg glad- men farger selvfølgelig..hehe!!!

    SvarSlett
  7. Farger er fantastiske inspirasjonskilder! :)
    Også blir man så glad av dem!

    SvarSlett
  8. Åh, då skulle du sett nokre av lampane og figurane som eg såg på kunstutstilling i dag. Det var dukker og kaniner og sånt i dei nydlegaste fargane!

    SvarSlett
  9. Så fint, så flott, så fantastisk!Jeg blir helt glad av alle fargene og de fine bildene:)

    SvarSlett
  10. Litt morsomt at et søk på (britiske)colour kommer opp med et bilde med ordet stavet på amerikansk (color).

    Hilsen Ramtog iakttageren.

    SvarSlett
  11. Åh, så fine farger! Blir rent glad. God helg, fine! :)

    SvarSlett
  12. Åhåhåhå, så kult! Utrolig fine bilder.. Jeg gleder meg til flere innlegg i denne serien :-D

    //Så koselig helg du har. Høres helt perfekt ut!
    Klem tilbake til deg <3

    SvarSlett
  13. Skoa var nydlege! Skulle gjerne ha hatt nokon (mange) av den typen :]

    Svar: Kinamat er fantastisk godt! Og eg søv veldig godt og veldig lenge :) God helg til deg òg!

    SvarSlett
  14. Herlige bilete! Sånn gjer eg og av og til, drømmer meg vekk i fargane.Eg blir så glad av å sjå folk på gata med fargerike klede! Det lysar opp så fint :)

    SvarSlett
  15. Å hjelpes, jeg er helt forelska i fotgjengerovergangen! Så fantastisk! Like før jeg løper ut døra og gjør det samme. FINT :D

    SvarSlett
  16. hei, finesfargepennen inspirasjon: " olaf bull":" metop.-(det kiner av falmet ly, som glir tilbake bak rodmende lunde,gyldne kirkespir.) Synestesi ...: en utbredt forfor synestesi er a se bok staver og tall i farger... men jeg elsker host kanskje fordi jeg er fodt 04 october ,en sonn min pa 05 october . i dag menesker er i teeshirt :26 d i Paris!og fra min hagen ,mysterier hosten folger brev. vennlig bruno .

    SvarSlett
  17. Så fint at dere også kan la dere inspirere av fine bilder og sterke farger!

    Maria: Du var sikkert feiende flott!

    L: Takk for det, så hyggelig! Ha en fin dag!

    Kristin: Det greieste er å stille inn søket slik at alle resultatene er CC-lisensierte. På Flickr kan man velge "Advanced search" og deretter "Only search within CC-licenced content". Så det så! http://www.flickr.com/search/advanced :)

    Regnboge: Så spennende! Selv gleder jeg meg til å besøke Høstutstillingen denne uken - regner med at det blir en del farger der også. Kunst er kos!

    Ramtog: Ja, det er en morsom observasjon! Jeg valgte (selvfølgelig) å søke på den britiske versjonen - kanskje bildet med amerikansk staving er tatt og lastet opp av en brite på tur?

    Frk. Ingvaldsen: Jeg også, man kan jo ha ett par ballerinas i omtrent hver farge som finnes!

    Frøydis: Enig, fargerike folk er fint å se!

    Ane: Ja, får lyst til å kjøpe kritt og gå løs på nærmest fotgjengerfelt, jeg også!

    Bruno: Så deilig med varmt vær! Har hørt om synestesi. Høst er herlig!

    SvarSlett
  18. Jeg tror årevis med helsort garderobe har hatt sin påvirkning på meg; den siste tiden har jeg blitt helt gal etter pasteller ;)

    SvarSlett
  19. T: Haha, man merker vel gjerne farge-savnet etter en stund - det finnes heldigvis mye morsomt å velge mellom!

    SvarSlett
  20. Åhhh, kunne ønske flere fotgjengeroverganger så sånn ut!

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!