Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

lørdag 27. november 2010

I Paris: En god start

Er det virkelig lørdag igjen? Denne uken har ganske enkelt forsvunnet! Den har likevel rommet to fransk-innleveringer, en konsert, en kinotur, et besøk av Mor, en del radio-planlegging (vi får band i studio på søndag, håper vi høres mellom tre og fire!) og en rekke andre store og små ærend og aktiviteter. I dag har jeg gått med post, og nå skal jeg lage meg lørdagsgrøt, og i kveld kommer min kjæreste Jonas på besøk.

Forrige uke tilbragte jeg som kjent i nydelige Paris. Jeg bodde hos Marius, min gode venn, som leier et rom i en knøttliten leilighet på Montmartre, hos en dame som jobber hjemme og trenger arbeidsro. Det gjorde ingenting - vi gikk ut tidlig og kom hjem sent og hadde lydløse latterkramper på rommet vårt. Den første dagen var husvertinnen ute, og da lagde vi diggbar lunsj som vi spiste på balkongen.


Deretter gikk vi på oppdagelsesferd i nærområdet, og fant blant annet en ekkel og uavhengig sjappe med massakrerte dukker i vinduet og alskens rariteter for salg.


Så bar det til en litt annen type butikk, nemlig Galeries LaFayette. Kjent for sin kuppel og sine flotte dekorasjoner, som helst skal overgå de hos Printemps, naboen. For en grundig innføring i stormagasinenes utstillingskrig, sjekk ut Peter's Paris-innlegget om juledekorasjoner. Bloggen i sin helhet er å anbefale for dem som er nysgjerrige på og/eller savner Paris!


På gaten utenfor Galeries LaFayette sto det folk som solgte noe vi bare hadde hørt om, men aldri smakt: Ristede kastanjer. Vi kjøpte et kremmerhus på deling, og det ble tømt på null komma niks, for ristede kastanjer viste seg å være dødsgodt, og vi nynnet "chestnuts roasting on an open fire" resten av uken.


På vei hjem kjøpte vi ferske bakervarer, og om ettermiddagen er det kø utenfor de beste bakeriene. Man ser jo faktisk folk gå eller sykle med baguetter under armen på vei hjem fra jobb. Frankrike er bare så ..fransk!


Nå kommer Jonas snart på besøk, og jeg har ikke sett ham etter at jeg kom hjem, så jeg gleder meg. Lørdagskvelden min kommer til å bestå av film og kakao i julepyntet leilighet (det er tross alt første søndag i advent i morgen!). Ha en fortsatt fin lørdag, du også!

2 kommentarer:

  1. Så bra...
    Neste år blir det førjulstur til Paris.
    Disse juledekorasjonene må jeg se! :)

    SvarSlett
  2. Høres ut som en fin Paris-tur. Veldig gøy når man dukker opp i land og så er det alle klisjéene man hører.

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!