Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

onsdag 12. mai 2010

Tips: God kaffe

Dette innlegget har jeg planlagt lenge, men det har skjedd ting på kaffe-fronten i Oslo den siste tiden! Mine to favoritt-kafeer forsvant med en ukes mellomrom - hva er oddsen? På Grünerløkka pleide den beste kaffen å komme fra bittelille Påfyll, men det forsvant i begynnelsen av april (min venninne Ines søte, siste hilsen kan du lese her). Bare noen dager etter ble KaffeKunst, med det som etter min mening var sentrumsområdets beste barista, også stengt. Triste greier!

Heldigvis finnes det gode alternativer. Her er tre steder du trygt kan besøke om du har lyst på en skikkelig god kaffekopp. Det skal nevnes at jeg fortsatt bruker melk i kaffen, og at jeg aller helst drikker sånne fancy, italienske kaffedrikker, men jeg begynner til gjengjeld å bli ganske kresen når det kommer til barista-kaffe.

- Kaffepilen
Dette er et lite sted, og i lunsjen er stort sett alle de seks stolene opptatt. Bak disken står serviceinnstilte folk og serverer super kaffe, spennende småretter og belgiske vafler med is og bær (anbefales!). Kaffepilen ligger nederst i Pilestredet, rett ved Ibsenkvartalet og inngangen til tunnelen. De har studentrabatt på alt, noe som gir dem pluss i boka fra oss med studiebevis og lite å rutte med. Her er kaffen både rimelig og veldig god!

- Kaffefuglen (også kjent som bare Fuglen)
Hvis det er fullt på Kaffepilen, kan du gå hit. Det ligger bare 100 meter lenger opp i Pilestredet, på den andre siden av veien. Kaffefuglen har vunnet premier i ulike kaffe-konkurranser, og stedet går fra å være en kafé på dagtid til å bli en cocktailbar om kvelden. Kult! Interiøret er dessuten noe for seg selv; å gå inn her er som å besøke bestemor. Gjennomført 50- og 60-tallsinnredning gjør dette til et morsomt og veldig sjarmerende sted!

- Påfyll (nettsiden deres er ikke oppdatert)
...for de var heldigvis ikke helt borte. Påfyll fikk en ny filial i forbindelse med åpningen av Ringen kino, så man kan fortsatt drikke deres dejlige kaffe i Sannergata. Stemningen er nok ikke helt den samme, men sånn er livet. Påfyll har stooor kaffemeny og lave priser, og i tråd med navnet sitt, tilbyr de dagens kaffe med gratis påfyll. Yay!

Jeg forsov meg i morges, så det er tydelig at jeg trenger litt ekstra koffein... Hvis det samme gjelder deg, har du nå fått tre forslag til hva du kan gjøre med det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Alltid koselig med kommentarer!