Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

tirsdag 12. juli 2011

I New York: Et lite overblikk

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, men jeg tenkte å ta utgangspunkt i hvor vi bodde. Vi fant et hotell med god standard og sentral beliggenhet samt inkludert frokost og trådløst nett. Jeg er et frokostmenneske, og hotellfrokost gjør meg lykkelig, så når jeg skal ut og reise, finner jeg alltid hoteller som serverer frokost! Som Hotel 41.

Vi bodde i Midtown-området, ikke langt fra Times Square.

Vi startet dagene tidlig for å få mest mulig ut av dem. Det ble litegrann handling, som dere allerede vet, og vi spiste kjempemye god mat. Dessuten drakk jeg cosmopolitan, så klart! Og double shot cinnamon latte. Mmm.

Vi besøkte Central Park, naturligvis...

...og ruslet langs Broadway...

...og gjorde vårt beste for ikke å bli påkjørt av de klassiske gule drosjene.

Vi beundret de heftige skyskraperne både fra bakkeplan...

...og fra oven. Jeg så ikke noe til den sinte fuglen fra Taran sitt innlegg, dessverre.

Vi utforsket mer eller mindre alle deler av byen, fra de mest hektiske handlegater til de mest tilbakelente nabolag.

Noen deler av byen oppfattes fortsatt som litt utrygge, men der er det færre turister og mer autentisk atmosfære!

Dette bildet er tatt i Harlem, og det var bare for bra med både skolebuss, postkasse og brannhydrant! Vi besøkte en kjent diner her, som dere får se senere. På et hjørne like ved fant vi blomster i alskens syntetiske farger.

Nederst på bildet ser man såvidt noen 4th of July-buketter. Vi syntes det var morsomt å få med oss uavhengighetsdagen, men de feirer den ikke noe særlig. Folk har fri, men ingen pynter seg, gratulerer hverandre eller går i tog. Vi så heller ingen parade, men det var et ganske fint fyrverkeri over Hudson-elven om kvelden. En relativt liten mengde mennesker hadde møtt opp for å se på, og vi stuet oss sammen og strakk nakken mellom høyhusene.

At gikk rolig for seg, altså, og det gjaldt turen som helhet. Ikke ett uhell, ikke én uheldig opplevelse, ikke noe stress, ingen skuffelser. Med unntak av at jeg glemte taxfree-varene mine på Gardermoen på tur hjem (jeg hentet dem i dag, og det var rart å være på flyplassen uten å skulle fly!), gikk alt helt knirkefritt. Denne gjengen passet på, vet dere...

...og denne flotte fruen holder vakt fra sjøsiden, selvfølgelig.

Noen smakebiter var på sin plass! Jeg er så fornøyd, og kan ikke annet enn anbefale New York på det sterkeste!

1. Så fint med noen snapshots fra NY, håper vi får se mer etter hvert :)

2. så dere tok ferjen mellom manhatten og staten island? Herlige New York! Jeg må tilbake :D det må sikkert dere også?

3. Flotte bilder, jeg kjenner reiselysten trenge seg på :)

4. Kjenner jeg blir bittelitt misunnelig! Både på opplevelsene og reisefølelsen..! Så mye fint dere har fått med dere!:)

5. Jeg vil til NY! Nydelige bilder du har tatt :) Kos deg videre!

6. Kjører du bil selv, eller tok du annet transportmiddel til Gardermoen for å hente de glemte varene? :)

7. Herlig lesning og herlige bilder fra det som ser ut som en herlig tur! Jeg har aldri følt noe på sterkt behov for å dra dit selv - men nå har jeg jammen ganske så lyst til det allikevel. :D

8. Eg ve, eg ve, eg ve!

Hihi, fyrverkeriblomar òg.

9. Jeg vet, den filmsnutten er så fin! Tenkte det var på tide å lese hele historien bak.

Jeg har også masse bøker i kø, det er derfor jeg som regel låner faktabøker, for dem kan man bla i innimellom:)

Så heldig du er som har vært i New York!

10. Det er gøy å se på bilder fra turen, så koselig at dere liker dem!

Elena: Stemmer, vi tok the Staten Island Ferry, da får man jo kjempeutsikt og muligheten til å utforske en annen øy. Gratis og greier - bonus!

Kristoffer: Mange takk for det! Fortsatt god ferie til deg også!

Ragnhild: Jeg kan kjøre, men vi har ikke bil i Oslo, så jeg tok flybussen. Samme sjåfør til og fra flyplassen, haha! Litt pinlig.

Ane: Det er rart hvordan noen steder stikker seg ut som "dit må jeg"-reisemål, mens man forholder seg litt likeglad til andre, og ikke minst hvordan slikt varierer fra person til person! Jeg har lenge hatt lyst til å besøke New York, og så hyggelig om du ble litt fristet, du også.

11. Flotte bilder! Jeg elsker virkelig også denne byen. Var der for noen år siden, og så mye av det samme som deg. Nå fikk jeg lyst til å reise tilbake:)

12. hei ,Synne for full mangel av N Y,en liten gave;hvis du ikke vet det enna,musikk god creativ jazzy mate: you tube "avishai cohen "( nu nu, jazz festival middeburg, ha ahava live leverkusen, trio i bohuslan big band madrid, shir pedra, el hatzipor , leolam ....) ha en nydelig uke ,vennlig bruno

13. Ruskefrøken: Takk! Må definitivt tilbake, jeg også!

Bruno: Takk for tips! Jeg hører ikke så mye på jazz, men den festivalen må være flott for dem som kjenner sjangeren!

Alltid koselig med kommentarer!