Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

torsdag 15. juli 2010

Sett på runden: Kjente navn og fremmedord

Jeg gikk med post hver dag i hele forrige uke, og så selvfølgelig en del interessante ting. Som et godt sommertilbud på sushi (15 biter for 89 kroner), en mann som sang It's a kind of magic høyt for seg selv og en okse i et kjellervindu:


Noe av det morsomste er og blir likevel navnene, synes jeg. Som språkinteressert kan jeg undre meg over sære skrivemåter og uvanlige etternavn. På runden min har jeg noen såkalte kjendiser, som Gerd-Liv Valla, Bjarte Hjelmeland og Asbjørn Slettemark, men jeg har også et par helt vanlige folk med kjente navnebrødre, som Martin Schanche og Edvard Grieg.

De litt mer interne kjenningene kommer her: Jeg har både Mowinckel, Meyer og Konstanse blant dem jeg leverer post til. Vet du hvor jeg vil? Inn i Kaizers Orchestra-universet, naturligvis. Som svoren fan synes jeg det er skikkelig kult å se slike navn "på ordentlig"! Jeg går nesten alltid og nynner på Kaizers-låter på jobb, ettersom disse navnene finnes i flere tekster. Eg har navna på de involverte.

Over til fremmeodordene.


Det er kanskje ikke så lett å se, men på disse skiltene står det "Norsk lymfødemklinikk". Ordet lymfødem vet jeg rett og slett ikke hva betyr, og jeg har valgt ikke å slå det opp, for å se om noen språkmektige lesere vet hva det er snakk om. Jeg leverer dessuten post til Norsk nuperelleforening, uten å ane hva de driver med. Ordet nuperelle er heller ikke i mitt vokabular. Foreløpig. Jeg ber herved om hjelp:

Er det noen der ute som vet hva disse ordene betyr?

Blir spennende å se om jeg kan lære noe nytt uten å måtte ty til Google!

Forresten - slik ser det ut i Hegdehaugsveien nå:


Og slik ønskes man velkommen Egebergsslottet:


Jeg kan lukte på blomster i arbeidstiden! Heldiggrisen Synne!

4 kommentarer:

  1. Lymfødem må jeg også slå opp, men nupereller tror jeg kanskje jeg klarer: det er en slags håndarbeid, litt som kniplinger - veldig fine små blondeaktige mønstre. Tror jeg :)

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha, HildeSofie! Norsk nuperelleforening driver altså med håndarbeid, greit å vite. Da er jeg ett ord klokere! God helg!

    SvarSlett
  3. Snuppalura...
    Nupereller er håndarbeid ja, - kanskje noe av det mest bortkastede man kan holde på med! :) En teknikk med bitte små knuter som danner buer og ringer som feste sammen til en blonde. Bunadskjortekanter og lommetørklær fra 1800-tallet..
    Lymfødem må være en slags hevelse som oppstår et eller annet sted i kroppen, pga problemer med lymfeårene, feks. lymfeknuter.

    SvarSlett
  4. Takk for hjelpen! Man lærer så lenge man lever! Spesielt når det står rare ord over alt...

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!