Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

onsdag 16. mars 2011

I Paris: Restaurant Chartier

Enkelte restauranter er annerledes. De serverer ikke bare mat og drikke, de serverer også en spesiell atmosfære og en følelse. I Paris ligger Chartier, en restaurant som vi besøkte på studietur og ble svært begeistret for. Det var vår foreleser og turguide som anbefalte den, men jeg har også lest om denne typen tradisjonelle spisesteder på bloggen Peter's Paris, så jeg ble veldig glad da vi satte kursen mot Rue de Faubourg Montmartre.

Chartier ligger gjemt inne i en bakgård og har ingen vinduer (noe som altså både gjør stedet vanskelig å finne og som gjør det vanskelig å ta gode bilder når man først er på plass).

Om dere unnskylder rosaskjæret, så vil jeg gjerne vise dere lampene, speilene, stukkaturen og det polerte treverket!


Vakre omgivelser er alltid en bonus!

Det var mange mennesker som spiste på Chartier, selv tidlig på en hverdag, og vi var glade for å ha reservert bord. Etter å ha sett oss om og slått oss ned, tok vi en titt på menyen, som besto nesten utelukkende av klassisk franske bonderetter. Maten var enkelt tilberedt og rimelig priset - ikkeno' snobberi, bare gode råvarer og lange tradisjoner. Kelneren hadde svart vest og fint smil, og skrev bestillingen vår på duken.


Vi spiste og skålte i flere timer. Jeg delte forrett med en studiekamerat, og smakte på snegler for første gang!


Det var slett ikke verst. Jeg er ingen stor tilhenger av svampete konsistens, den man også finner hos mange andre skalldyr, men disse sneglene var marinert i en masse krydder og smakte godt. Det føltes modig og veldig fransk!

Til dessert prøvde jeg også noe nytt, nemlig kastanjekrem. Det var ikke bare godt, men dødsgodt! Søtt, uten å være overveldende, men intenst nøtteaktig, liksom, og ulikt alt annet jeg har smakt. Den var tykk og varm, og kremen på toppen var iskald, og dette ble en umiddelbar favoritt.


Jeg burde ikke se så lenge på dette bildet, merker jeg. Nå må jeg ta meg en kjeks.

Om du er sulten både på mat og på en opplevelse, så ta turen til Chartier!

6 kommentarer:

  1. Det ser ut som et kjempekoselig sted! Og rosaskjær er bare fint. Det hender faktisk jeg lager rosaskjær i bildene mine, hihi.

    SvarSlett
  2. Det så fint ut! Minner pittelitt om Südøst på Løkka, bare at stilen der er litt enklere :)

    SvarSlett
  3. Det er så koselig med sånne steder som har en helt egen stemning. og du er modig!:)

    SvarSlett
  4. Koffeine: Ooh, romantisk bildetriks!

    Karoline: Jeg skjønner hva du mener, og jeg trives veldig godt på Südøst, blant de enorme peisene og de gamle hvelvene!

    Maren: Takk, hoho!

    SvarSlett
  5. Åhh, det så kjempeflott ut! Og nå ble jeg supersulten :D

    SV; Scones ftw! Det er så sinnsykt godt! Kos deg :D

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!