Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

fredag 4. mai 2012

Første mai på sitt fineste

Fredagskveld! Det føles bra. Jeg har vært ganske travel på jobb denne uken, og de to siste arbeidsdagene har blitt tolv og fjorten timer lange, så i kveld tar jeg det rolig for å lade opp til morgendagens postrunde. Helgen kom fort, gjorde den ikke? Jeg har vært litt desorientert hele uken, ettersom tirsdagen var en fridag - og FOR en fridag, hoho!

Selv om første mai er rød, både ideologisk og i kalenderen, ble den blå for min del. Absolutt ikke fordi jeg var nedfor, men fordi været ble helt formidabelt fint, så jeg ikke kunne slutte å beundre den knallblå himmelen.

Det begynte om morgenen. Jeg gikk på frokostbesøk til Jonasflotte, og et flagg var allerede kommet opp.


Det er hyggelig å starte dagen sammen, og vi hadde rusleplaner, så vi spiste oss mette og glade. Dessuten: Frokostdessert! Hverdagsluksus! Moren hans hadde bakt ostekake med hytteost og sitron, og det ble en frisk og fin avslutning på kosefrokosten. Kaffe og kake i solen på balkongen: Ja, takk.


Vi ble sittende en stund og trekke til oss solstråler og snakke om fine byer i Europa. Så tok vi turen ut i vår egen fine by. Vi gikk over Rudolf Nilsens plass, hvor trærne var intenst vårgrønne mot den morgenblå himlingen, og hvor barn spilte fotball på gress som var blitt grønt.


Målet vårt var Botanisk hage. Den optimale utflukt på en avslappet solskinnsdag!


Hei, nydelige magnolia!


Hei, søte vårpryd!


Etter å ha sett oss euforiske på blomster, gikk vi hjemover igjen. Forbi et stort og forseggjort stykke gatekunst.


Vi spiste is; en selvfølge på en slik dag! To kuler på meg. Jeg hadde bare knær og frøs ikke det minste.


På Grünerløkka var det veldig folksomt. Ikke så rart, når Schous plass ser slik ut (hei, kirsebærtrær!)...


...og Olaf Ryes plass ser slik ut.


Da det ble tid for lunsj, bestemte vi oss for å innvie takterrassen for året. Jonasflotte bor i et bygg som er ganske høyt, og vi kjøpte med oss mat og fant oss til rette i solen. Over byen, under himmelen.


Jeg hadde bok i vesken, og han tryllet frem et teppe. Jeg lå vekselvis med lesende og lukkede øyne, og innimellom tittet jeg bare opp.


På noen dager kan man ikke annet enn å kose seg og titte opp.

Hva gjorde du på første mai?

16 kommentarer:

  1. Åh, en ordentlig drømmedag!

    SvarSlett
  2. En helt perfekt Oslodag! Du vet jo allerede at jeg var og beundret blomstene og trærne også. Da må man jo bare kose seg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi må ha vært mange med smil og kamera der den dagen!

      Slett
  3. Sukk, så herlig! Ser ut som en deilig dag, altså. Min 1. mai var noe av det samme, i hvert fall samme tempo og følelse. Jeg og mannen vaska verandaen etter vinteren (mindre jobb enn det høres ut som :P), spiste is på verandatrappa, fant den uteserveringa med mest sol i hele byen og spiste middag der, og leste litt i sola på ettermiddagen. Den perfekte fridag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flinke dere var! Hørtes skikkelig fint ut!

      Slett
  4. For en fin dag! Jeg reiste fra Hamar til Oslo på 1. mai, også tok jeg med lillebror, kjæresten hans og kjæresten min på New Anarkali. Etterpå var jeg lydteknikerenke og så på Gilmore girls og var litt brudete for meg selv (som jeg ofte er om dagen, hihi).

    SvarSlett
    Svar
    1. "Brudete" er herved antatt som adjektiv, hoho! Du er søt!

      Slett
  5. For en fin dag det så ut som, og FOR noen fine blomsterbilder! Her snødde det på 1.mai (og den 2. og 3.mai). Det er ganske sjarmerende med snø på en slik dag, synes jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg er enig - jeg synes jo egentlig at snø er sjarmerende samme når den faller, hoho. Håper du koste deg!

      Slett
  6. For en utrolig fin dag! Det høres bare vanvittig deilig ut! Jeg brukte dagen til å lese ute i solen, spise is på en solrik benk sammen med gode venner, før dagen ble avsluttet med vaffel- og bursdagsbesøk hos en annen venninne igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres veldig fint ut, Linda! For en bonus med bursdagsfeiring!

      Slett
  7. For en fin første mai! Det tilbudet dere har i Oslo om å være turist i sin egen by virker så flott! Min første mai ble tilbrakt sovende etter en ganske sen kveld dagen før som russ, og deretter med å slappe av i en park med et par venner. Håper du har en bra helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, som russ er man jo gjerne litt sliten på akkurat den dagen!

      Slett
  8. Så hææææærlig, Synne, også så fine bilder!! Jeg føler meg også litt desorientert på grunn av den røddagen!

    SvarSlett
  9. sa godt fortalt ,godt skrevt;; du ha vi gjort med delt glede og finesse denne varen,i byen din det oyeblikk av bildet ,i reise tur av skrive prosessen.for Flott med "Jonas" kjaerlighet dine!! super mom for ostekake sitron! da,tuliper Magnolia minner meg :- ("les vignes sauvages s'élancent du Tulipier à l'alçée.." du sein de ces massifs ,le Magnolia élève son cone immobile,surmonté de larges roses blanches, il domine toute la foret"...Chateaubriand" Atala" ch. 18).1 mai,dag var det liljekonvall for Jenter hjemme. og en spesiell folelse a flykte i de vakre nye gronne traer. pa tross av mange mennesker i " bois de Vincennes", satt jeg med hunden,ved foten av en Eik hundrearsdag: jeg leste ( K.Hamsun:"Pan") (forbud a LE!!). jeg setter min vin i kjeller om kveld. lunsj hadde jeg en god Table (salat,"humus","brick med egg", poteter til "harrissa",gulrotter med "kummen", fennikel, grillet kjott;rodVin,geiost, is.) en dag pa litt musikk, samditig:you tube shlomo gronich top tracks yesh li simpatia... og eller "Norma" Bellini act 2 duet..na vet du ,livet i Paris,er ikke som en av "Offenbach"!i dag stemte for en President lets hope for bedre! onsker a vaere perfekt varen i Mai . bruno

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Bruno! Oi, din første mai hørtes også veldig fin ut. Gratulerer med ny president!

      Slett

Alltid koselig med kommentarer!