Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

lørdag 10. april 2010

Lørdagsgrøt og Bjarne Melgaard

Jeg er nylig hjemme fra en laaang dag på jobben, og som seg hør og bør på en lørdag, har jeg laget meg risengrynsgrøt. Det er og blir noe av det beste jeg vet! Det krever kort tid og få ingredienser (fint med lettlaget mat når man har gått med post i sju timer), og dessuten er det tilfredsstillende å spise (vi burde hatt et godt norsk alternativ til comfort food)... Som om ikke dette var nok, er grøt nesten like godt kald som varm. For en genial rett!

Hvis du lurte: Risengrynsgrøt skal lages med helmelk, og kokes så lenge at den blir fast, men ikke så lenge at tyggemotstanden i risen forsvinner. Litt rømme setter en spiss på smaken, og så er det frem med litt sukker og MYE kanel. Det finnes ingen øvre grense for mengden kanel på grøt, faktisk. Nam!

I går besøkte jeg Astrup Fearnley-museet. Det er omtrent et halvt år siden sist, men jeg håper det ikke blir like lenge til neste gang! Hadde neste glemt hvor godt jeg trives der. Praktisk beliggenhet, stilig bygning, uformell atmosfære - og flotte utstillinger, selvfølgelig. Besøkte Andy Warhol-utstillingen sammen med Mor i fjor høst, og i går sjekket jeg ut Bjarne Melgaard-utstillingen. Den heter Jealous og blir stående frem til 24. april. Ta turen! Melgaard lager oppsiktsvekkende og personlig kunst med flotte, sterke farger. Han bruker dessuten en masse småting, som klistremerker, post-its og stoffbiter, og dyrefigurer, kokain og heavy metal går igjen i verkene hans. Og peniser. Mange, mange peniser. En uvanlig og forfriskende utstilling!

Tre fine ting ved Astrup Fearnley-museet:


De har en kunstklubb som det ikke koster noe å melde seg inn i. Jeg ble medlem, og fikk medlemskort, utstillingskatalog og bærenett. Yay!


De har plastkopper for tørste på toalettene.


De har gratis adgang.

Hurra for Fearnley! God helg!

1 kommentar:

Alltid koselig med kommentarer!