Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

søndag 19. februar 2012

Den perfekte fastelavnsbollen

Jeg skal ærlig inrømme at jeg ikke helt vet hvorfor vi feirer fastelavn. Jeg regner med at det har med den tradisjonelle kristne fasten å gjøre - kanskje er denne søndagen vår versjon av mardi gras? Jeg trenger i hvert fall ikke å bli bedt to ganger om å spise boller. Hveteboller har vært en av mine store lidenskaper så lenge jeg kan huske, og jeg har hatt kallenavnet Synnebollen siden jeg var liten, nettopp fordi jeg er så glad i boller. I dag kan man spise så mange man orker under dekke av å feire fastelavn, men fordi jeg ikke er så begeistret for krem, er ikke den klassiske fastelavnsbollen noe for meg. La meg dele min favoritt-fremgangsmåte i anledning dagen!

Du trenger hveteboller, så klart. Jeg kjøpte mine, fordi jeg merkelig nok ikke liker å bake boller selv - de blir ikke gode nok, rett og slett. Marginene er for små, og skuffende bolleopplevelser er det verste jeg vet. Jeg er stort sett skeptisk også til andre folks hjemmebakte boller; de er gjerne for store, for små, for harde, for deigete, for søte... Med mindre det er min mor som baker bollene, foretrekker jeg å kjøpe dem hos Deli de Luca. Deres kjøpeboller - eller offentlige boller, om du vil! - er de beste. (Her vurderte jeg å legge til "synes jeg", men som selvutnevnt bolleekspert og mangeårig utforsker i hovedstadens bollemiljø, lar jeg påstanden stå for seg selv. Oioi, hun er sikker i sin sak.)


Del bollen i to og legg en skive vaniljeis på den nederste delen.


Riv en bit mørk sjokolade over iskremen.


Oppå isen og sjokoladen legger man en skive god marsipan. Jeg anbefaler en med minst 50% mandler.


Legg på lokket; nå begynner vi å nærme oss.


Til slutt sikter man litt melis på toppen. For syns skyld og for at man skal få sukkerstøv på fingrene når man spiser, hihi.


More is more i fastelavsbolle-sammenheng! Nå er vi klare til kos!


Serveres med et par ekstra sjokoladeruter ved siden av, og gjerne en espresso til. For eksempel viste det seg at Nespresso Variations-kapselen med vanilijesmak var det optimale følget til denne herligheten.


Vel bekomme!

I dag har jeg - foruten å sluke en slik bolle med stort smil og stort engasjement, muaha - vært ute med Jonasflotte på en liten søndagstur. Nå skal jeg snart på kino for å se Oscar-nominerte Puss in Boots med en god venn, og i kveld blir det middag med flere fine folk - jeg elsker søndager!

Hurra for fastelavn! Kos dere i dag!

12 kommentarer:

  1. Jeg har FAKTISK aldri smakt en sånn! Jeg trodde egentlig at folk hadde hveteboller med syltetøy fordi de ikke fikk tak i berlineboller... Men dette ser jo egentlig KJEMPEgodt ut! (Mest pga vaniljekremen!)

    SvarSlett
  2. Kjære vene, er det lov å skrive namnamnam tusen ganger? For det er det jeg vil gjøre! <3

    SvarSlett
  3. Hahahaha, offentlige boller :-D

    Jeg bakte selv i dag. Med ferskgjær og kjærlighet blir bollene riktig så gode :-) Er ikke så begeistret for kremgreiene, så jeg lagde sjokoladeboller og skillingsboller i tillegg.

    Ha en herlig søndag!

    SvarSlett
  4. Enig! Deli de Luca sine boller er kjempegode! :)
    Er ikke superfan av boller, egentlig, men dette her så syyyyykt godt ut. Må prøves. :)

    SvarSlett
  5. oi, unnskyld meg, men jeg er folsom for ordspill sprak; hvordan er en at : "synes bolle (da,g. )dag? er det for "carne va le"?.. sa skremme(is crème) pa kjokkenet nordjenter!! hihi! faktisk, skull vaere sa god mate ,gjor meg sulten. takk for en oppskrift; vil prover.. ikke perfekt jeg..(j'essayerai de faire amende honorable en italie ,la semaine prochaine pour vous!)bruno

    SvarSlett
  6. Fastelaven er en fin tradisjon! Jeg er ganske sikker på at opprinnelsen er den du har nevnt, det sa de i alle fall på radioen i dag :)

    SvarSlett
  7. SEr nydelig ut!

    Visste ikke Puss in boots er Oscar-nominert. Jeg så den i går med guttene mine. Den er morsom, men har sett bedre filmer, for å si det sånn... Hva synes du?

    SvarSlett
  8. Den så god ut! Marsipan og sjokolade Nam nam!

    SvarSlett
  9. Søte og herlige Synne! Selv er jeg egentlig ikke så veldig glad i fastelavnsboller, det blir litt for mye "søtt møter søtt"...
    Enten det er sjokolade, krem eller noe annet. Men de er veldig fine å se på:)

    SvarSlett
  10. Bäste "bolleekspert", tack för denna norska variant av fastlagsbullar! ... fast jag dircker nog hellre en "ristretto"! :-)

    SvarSlett
  11. motionocean: Håper du fikk en første smak nå på søndag! Det er en god tradisjon!

    Maren: <3

    Hege: Så bra! Det er noe eget med hjemmebakte boller, særlig om man blir fornøyd!

    Trille: Jeg håper det kan smake også for dem som ikke vanligvis er så glade i boller. Det hører jo liksom med på fastelavn uansett! Håper du fikk en fin dag!

    Bruno: Fine ordspill! Snart er det jo karneval også, det er sant!

    Josefine: Ja, det ble klart etterhvert at fastelavn er en slags tirsdagssøndag, hihi!

    Mammadamen: For et morsomt sammentreff! Jeg synes at både animasjonen, stemmegivningen (i den engelske versjonen, vel å merke) og den gjennomførste hispanjolske stemningen var knallbra. Filmen kunne vært enda morsommere og dessuten litt mindre forutsigbar, det synes jeg nok! Ikke noe stort år for animasjon, dette.

    Jacta est alia: En uslåelig kombo!

    Linda Terese: Heldigvis spiser man litt med øynene også, hehe!

    Mor: Skulle bare mangle; du fortjener all ære for baksten din!

    Peter: Ristretto ville sikkert fungere like bra, hoho!

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!