Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

søndag 18. desember 2011

En noe trist oppdagelse og flere fine ting som veier litt opp

I går gikk jeg med lørdagsposten. Jeg leverte en masse brev og kort og pakker med klistremerker og hyggelige hilsener på, og selv om det er litt strevsomt for oss i Posten nå i førjulstiden, synes jeg det er ekstra koselig å få levere juleposten. Jeg skal vise dere bilder om ikke lenge, så ser dere hvor mye fint folk sender!

I går ble jeg oppmerksom på at jeg skal gå med post også neste lørdag, og det var egentlig ikke like koselig. Neste lørdag er Julaften. Jeg visste faktisk ikke at det gikk post på Julaften, men det gjør det, og jeg skal dele den ut. Min opprinnelige plan var å reise hjem til jul på torsdag, og tilbringe de siste dagene hjemme, og ta en gave-runde på lille Julaften, slik jeg pleier. Denne planen er blitt endret, for første gang siden jeg flyttet hjemmefra, og vennene mine vil få gavene sine i romjulen i stedet. Nå er planen å reise etter jobb på lørdag, og forhåpentligvis rekke å dusje og skifte først, og krysse fingrene for at jeg kommer hjem i tide til å høre kirkeklokkene ringe julen inn.

Dette blir rart. Det blir rart å ikke være hjemme før på selve dagen, og å skulle se på Grevinnen og hovmesteren alene kvelden før, og å gå glipp av den sedvanlige seansen med Tre nøtter til Askepott, en stor bolle klementiner og Taran og jeg inntyllet i hver vår dyne. Jeg har feiret jul i Irland og i Florida, så jeg vet at det blir jul uansett, selv når det kanskje ikke føles slik på forhånd, men å skulle våkne i en tom leilighet og gå på jobb på Julaften, det blir rart.

Slike ting betyr jo nesten ingenting i den store sammenhengen - jeg er selvfølgelig kjempeheldig som kan reise hjem til jul i det hele tatt, og som har en familie å reise hjem til, og et hus fullt av julestemning og gode minner. Saken er den at jeg var ikke forberedt, jeg var ikke klar, jeg visste det ikke. Nå vet jeg det, og nå tilpasser jeg meg litt etter litt, og gleder meg kanskje mer enn noen gang til å komme hjem til jul.

Når dette er sagt, så har det siste døgnet også inneholdt mye fint. Som juleproviant på postkontoret...


...og en lørdagskveld som besto av brettspill, masse hjemmelaget gløgg og fine folk på besøk...


...og verdens kanskje søteste babushka, som jeg fikk lov til å leke med i dag...


...og kveldens juleavslutning med ledelsen på Radio Nova, hvor vi fjaset med julepynt og nøt varmen fra peisen...


...og ny, fargerik førjulsdekor utenpå Oslo S som holdt meg med vente-selskap på veien hjem.


I kveld har jeg tent fire lys, og nå skal jeg legge meg, og det blir godt å sove etter en lang og travel uke. Håper alle har hatt fine helger! Nå er det under en uke igjen til jul, og jeg har ni hemmeligheter under sengen min. Julegavehemmeligheter er som kjent den beste sorten hemmeligheter. De veier opp litt, de også.

13 kommentarer:

  1. Åh, fine Synne, jeg både håper og tror du klarer å veie opp med både lite og stort, og at kriblingen i magen blir ekstra stor når du vender snute hjemover. <3 Jeg er glad i deg!

    SvarSlett
  2. Det er lov til å synes at det er litt trist at det ble sånn! Samtidig er det viktig å gjøre det beste ut av det, og det vet jeg at du vil gjøre. Gjør litt ekstra stas på deg selv når du er alene - lag gode frokoster, bruk lang tid på badet, hør på favorittmusikken din, spill dataspill og gi et lite pip hvis du vil at noen som er glad i deg skal ringe deg og prate litt. Gleder meg til å se deg i romjula! Klem til deg, fine Synne!

    SvarSlett
  3. Å, uff da. Det er lov å være skuffa! Håper julekvelden blir desto bedre, da, og at du finner noe fint å kose deg med de siste dagene i leiligheten også :)

    SvarSlett
  4. Skjønner veldig godt hva du mener med uventet. Du får veie opp for det hele med å spise en skikkelig julefrokost før jobb og tenk hvor stor kriblingen i magen blir på veien hjem! :) :)

    SvarSlett
  5. tipper folk blir skikkelig glade for kortene og pakkene du leverer på julafta - og tenk så deilig det blir å endelig være ferdig å ta julekveld ;)

    SvarSlett
  6. tenker pa deg;skyvt kort forste dag jul ferie; same en rituell mot usikkerhet. like an answer as a question of finded thing, who appears(notion of time )...de belles lumières seront allumées comme (une" voie"..une "source de feux", lys "hanouka" til deg..dine hap for..tapperhet!! Forkjaele det deg.. bruno

    SvarSlett
  7. Ååå.. så kjipt :-( De opprinnelige planene dine hørtes så koselige ut.. Men du er flink som jobber, og du hadde jo mange fine veie-opp-ting :-)
    God jul!

    SvarSlett
  8. Oj, det blir sikkert ganske uvant, men so mykje fint å vege opp for det med jobbinga. Babushkadukker, fargerik dekor og fine folk å spele alias og drikke gløgg saman med er jo supert.

    SvarSlett
  9. Hei Så synd at du må jobbe på juleaften. Jeg syntes det var kjipt å ikke komme hjem før på kvelden lillejuleaften, men enda kjipere må det være å komme hjem på selve dagen. Uansett...bra du finner ting å glede deg over. Gode venner, pynt og koselige opplevelser.

    Vi snakkes

    SvarSlett
  10. " Une grande reconnaissance emporte avec soi beaucoup de gout et d'amitié pour la personne qui nous oblige."( La Bruyère) forste "hanoukkah" lyset er tent i kveld..jeg har ogsa fra din jula gave kjempeglad og jeg applaus..tusentakk....a short list on "you tube" vi gjor gi:shiri hanouka...huit jours de hanoucca with lyrics-hanoucca histoire... hanoukka song( b'yemai matisyahu)...rock'n' rouleau de hanoukka ... maoz tsour my tv chanel... hanouka.m4v youtube(grand rabin de france à voir!!)...alex bershadsky maoz tsur (good!!).. tout ce que je veux pour noel est.. juif ( be carefull!) det best til jul ! bruno

    SvarSlett
  11. Jeg er enig med Anonym.

    Bortsett fra det så er jeg sikker på at du gjør det beste ut av det, Synne! Håper turen hjem på julaften går knirkefritt!

    SvarSlett
  12. beklager : ikke flink den pronomenet i norsk! og tenkte min pa ting er ikke sentripetal! bruno

    SvarSlett
  13. Dere er best!

    Maren: Ja, det blir enda bedre enn vanlig å vende nesen hjemover! Glad i deg også!

    koffeine: Jeg har gjort ganske mange av tingene du nevner bare på første feriedag, hihi. Håper du koser deg nordpå! Gleder meg til vi sees!

    Ane: Takk! Jeg har kost meg masse hittil, og tipper julekvelden blir ekstra fin i år!

    Josefine: Jeg veier opp som om jeg aldri skulle gjort annet, hoho. Ser frem til julefølelsen på hjemreisen ellerede nå!

    T: Ja, nettopp! Jeg setter sikkert enda mer pris på julefreden når den senker seg først etter at jeg har vært på jobb...

    Hege: Ja, jeg kan føle meg ekstra flink og kose meg med så mangt likevel - alt ordner seg for snille jenter, som min far alltid sier.

    Regnboge: Enig! Fint med supre småting!

    Jacta est alia: Det er heldigvis alltid ting å glede seg over! Håper vi sees 3. juledag!

    Bruno: Merci! Så fint at du fikk pakken! Takk for youtube-tips!

    Dag Robert: Takk og god tur hjem, du også!

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!