Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

mandag 29. mars 2010

Tips: Sære sanger

Mine tre første tips er musikalske. Det finnes så mye morsomt der ute! Så mye freaky og fint!
(Skulle gjerne delt disse låtene med dere på en litt mer profesjonell måte, men inntil jeg blir mer teknisk avansert, må jeg ty til YouTube.)

Først ut er Sufjan Stevens. Det er vanskelig å plassere ham innenfor en bestemt sjanger, fordi han spiller så mange instrumenter og lager så variert musikk. Sangen jeg har valgt ut heter Romulus. Den handler om å vokse opp og endre syn, både på seg selv og på andre. Den er som resten av albumet den er hentet fra; stille og snill, men skiftende. Litt poetisk, litt melankolsk og liksom litt anklagende. Albumet heter Michigan (2003) og er en del av Stevens' ambisiøse "en plate for hver av statene"-prosjekt. Så langt har jeg "besøkt" Illinois og Michigan, og de virker veldig forskjellige; det er fascinerende at man kan skape klare mentale bilder av et sted man aldri har vært, bare ved hjelp av musikk basert på andres inntrykk. Jeg vil til Michigan. Og til Illinois. Og på Sufjan Stevens-konsert.



Andremann (andredame) ut er KT Tunstall. Jeg burde bli flinkere til å høre på kvinnelige artister, og kanskje er dette begynnelsen. Denne dama slo vel gjennom internasjonalt takket være TV-serien Grey's Anatomy, som har brukt flere av hennes låter, men hun er ikke spesielt kjent i Norge. Hun er skotsk og har en avslappet stil og en god stemme. Dessuten våger hun å lage annerledes og morsom musikk. Låta heter Black Horse and the Cherry Tree og er hentet fra debutplata Eye to the Telescope (2004). Videoen med best lyd er det plateselskapet som har lagt ut, og den har jeg ikke rett til å poste her, så klikk på linken!

http://www.youtube.com/watch?v=gK8rHqddU4w

Til sist har vi Darwin Deez. Hans låt Bad Day har jeg spilt sikkert åtte ganger om dagen den siste uka. Den er så bitter, så herlig ærlig. Den handler ikke om å ha en dårlig dag, men om å ønske at noen andre får en dårlig dag! Denne låta er festlig, fengende og åpenlyst ondskapsfull. Likevel er den menneskelig og ydmyk, takket være den siste setningen - jeg har lagt ved teksten (hentet fra den offisielle siden darwindeez.com). Tre morsomme minutter!


" i hope that the last the page of your 800 page novel is missing
and i hope that it rains if you leave the window down on your red mustang

'cause everyday ought to be a bad day for you

and if you drop your keys i hope there's a sewer somewhere very nearby
i hope your team lost and i hope you new girl takes off with a new guy

'cause everyday ought to be a bad day for you

and i would like to be your girlfriend so i could dump you
and i would like to be your garbage man so i would never have to pick up your trash again

maybe you should wonder why your apartment is always so empty

well i hope you get locked out of that apartment and have to call jenny

'cause everyday ought to be a bad day for you


but i'm sorry if it ever is "

- - - - -

Ha en fin dag, alle sammen!

1 kommentar:

Alltid koselig med kommentarer!