Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

mandag 14. februar 2011

Julie, Julia, Jonas og jeg

Det er Valentinsdag, enten man vil eller ikke. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg synes om denne dagen. Kanskje er det et ekkelt påskudd som handelsstanden fyrer oppunder for å få forelskede mennesker til å kjøpe kort og sjokolade (og for å få alle andre til å kjøpe bare sjokolade), eller kanskje er det fint at man minnes en mann som avsluttet sine forbudte kjærlighetsbrev med "din Valentin". Uansett så føler jeg ikke at jeg behøver en spesiell dag for å gi oppmerksomhet til kjæresten min eller andre jeg er glad i. Likevel: Det forventes etterhvert at man markerer denne dagen på et eller annet vis. På Blindern kunne man kjøpe kjærleiksbrownies i dag. Jeg falt for fristelsen, høhø.


Jeg har ikke tid til å se Jonas min på mandager, og i hvert fall ikke denne mandagen, ettersom Søstrene Suse reiser til Tyrkia i natt. Derfor feiret vi på forskudd og i liten skala i går kveld.

Litt rødt papir og en hjerteklype gjør seg i slike sammenhenger...


...og Lovehearts er en klassiker, men hva har skjedd med teksten på dem? Romantikk er visst ikke hva det en gang var!


Jonas og jeg lagde og spiste middag, drakk vin og så film i går. Det ble en fin kveld, som like gjerne kunne vært en hvilken som helst annen kveld, men som liksom var Valentinsdagen vår.

Vi så Julie&Julia, som jeg lenge har villet se, en annerledes og overraskende film om ambisjoner, rastløshet, kjærlighet og smør. Den viste seg å være verdens kanskje koseligste. "Feel good"-faktoren slo inn etter omtrent 20 sekunder og varte hele filmen igjennom.







Julie&Julia handler om Julia Child, en legendarisk amerikansk kokebok-forfatterinne fra 1940-tallet, og Julie Powell, en ustø kontorarbeider som seksti år senere beslutter å jobbe seg gjennom hele Childs franske kokebok på ett år. 365 dager, 524 oppskrifter. Klar, ferdig, kokkelér.

Filmen har stemningsfull musikk, hyggelig humor, fine farger og flinke skuespillere (Meryl Streep er så dyktig, og her er hun herlig sprudlende!). Julie&Julia byr på blant annet Paris, New York, kattepus, blogging, fine kjoler og ikke minst en masse matlaging. Ja, denne filmen hadde faktisk "Synne" skrevet over hele seg. Vi blir kjent med to søte, litt skrullete damer med fornuftige og forståelsesfulle menn ved sin side - gjett om jeg kan kjenne meg igjen i dét, da! De feirer dessuten Valentinsdag i filmen, som de to siste bildene viser. Alt i alt så kunne det faktisk ikke funket bedre.

For de som vil: Happy Valentine's Day!
For de som ikke vil: Ha en fortsatt fin, helt vanlig mandag!

8 kommentarer:

  1. Goooood tur!!! Kos dere helt enormt!!!! Klemmer fra K

    SvarSlett
  2. Jeg ELSKER Julie&Julia. Har sett den to ganger, og nå fikk jeg veldig lyst til å se den igjen. Den har liksom alt man kan ønske seg av god stemning.

    Jeg vil jeg: Gledelig Alle Hjerters Dag!

    Og god tur! Kos dere masse! Husk solkrem!

    SvarSlett
  3. Jeg liker at man kan like kjæresten sin om du skjønner, hihi.
    Og når det gjelder LoveHearts(som jeg ELSKER) fikk jeg en forrige uke hvor det sto LOL på. Kanskje ikke særlig romantisk, det heller? :P

    Kos deg i bøtter og spann på tur! <3

    SvarSlett
  4. Jeg elsker den filmen:-D! Den er kjempefin. Ha en god tur og hils resten av klanen

    SvarSlett
  5. Den filmen er så fin! Herlig laget, og man blir sååå sulten av å se den :P

    God tur til Tyrkia! Misunner dere massemasse

    SvarSlett
  6. Mange takk til hele hurven! Håper dere får en fin uke, alle som én!

    SvarSlett
  7. Og ja! Julia og Julia hadde jeg nesten glemt, den må jeg jo få sett! Takk for påminnelsen!

    SvarSlett
  8. Jeg har ikke sett filmen, men den ser så fin ut. Enig angående Lovehearts, det står flere kyniske meldinger enn vakre ord der, haha.

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!