Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

lørdag 14. april 2012

I Stockholm: Smått og stort i sol og snø

Hverken Jonasflotte eller jeg hadde vært i Stockholm, og vi bestemte oss på palmesøndag for å gjøre noe med det i løpet av påskeferien. Stockholm markedsfører seg selv som Skandinavias hovedstad, så vi ville sette byen på prøve! Blant de typiske turistattraksjonene er Gamla stan og Kungliga slottet. Førstnevnte var en egen liten verden som får sitt eget innlegg etterhvert, og slottet så slik ut.

 

Byen viste seg å være interessant, oversiktlig og godt utstyrt. Vi kjøpte ikke en eneste kollektivbillett, men vandret rundt i timevis i brede gater blant fine bygg. Den første dagen fikk vi snø! Lite vårlig, men sjarmerende.


I det tette snødrivet oppdaget vi småting som et festlig skilt og en kjent figur i et vindu...


...og da vi gikk inn for å varme oss på en tilfeldig kafé, fant vi en lampe som så ut som en diger drink.


Vi besøkte Beyond Retro, nordens største vintage-butikk. De spilte helt horribel musikk (Crazy Frog og Scooter og annen eurotechno - hva i all verden?!), men utvalget var kjempestort og lokalene fargerike.


Påskeaften begynte med at jeg lette etter påskeegg, for slik har den begynt hvert år så lenge jeg kan huske. Jonasflotte Påskeharen var så snill å fylle et grønt egg med godsaker og gjemme det inni en pute.


Denne lørdagen kom finværet. Knallblå himmel og sol over bygninger og bruer, det passet oss bra.


Noen demonstranter brukte fridagen sin til å demonstrere mot ACTA, en ny og internasjonal rettighetsavtale som kan skape store problemer for mange internett-aktører dersom den blir fulgt opp i praksis. Mange av motstanderne bar masken fra filmen V for Vendetta, og de kunne bruke ordspillet "Acta dig!" i sin kamp. Den var de heldige med!


Omgivelsene var kanskje enda penere i godværet...


...og da kvelden kom, gikk solen ned over vannet og spirene og de småkalde turistene.


Vi tok buss, forresten - en enkel, rimelig og relativt effektiv transportmetode i denne sammenhengen. Vi fant en direktebuss med internett, strømuttak og praktiske avgangstider, slik at vi fikk én halv og to hele dager i byen. Matpakke måtte til, så jeg tyvlånte Tarans prinsesse-matboks og hadde mellomleggspapir med Flåklypa-motiver på.


Vi hadde dessuten med bokstavkjeks på denne turen også! Nå så esken ut som en euforisk robot! Ettersom jeg er håpløst glad i hveteboller, fikset vi gjærbakst både på norsk og svensk for anledningen.


Jeg kjøpte ikke med meg så mye, men jeg fant en pen notatbok som kombinerer min reiseglede med min post-entusiasme, som ganske enkelt måtte bli med hjem til Oslo. Lurer på hva jeg skal fylle den med!


Vi spiste dessuten masse godt i løpet av oppholdet, som jeg også skal komme tilbake til etterhvert. Når man kan planlegge fire blogginnlegg etter en svipptur som denne, sier det seg selv at dagene var fine og innholdsrike!

Fortsatt god helg, alle sammen!

20 kommentarer:

  1. Fin notatbok. Liker også Lille My som titter opp fra vinduet!

    SvarSlett
  2. Ser ut som dere har hatt noen fine dager:-). Stockholm er en super by:-D

    SvarSlett
  3. Den vintage-butikken såg fantastisk ut! Og det ser ut so mom de hadde ein flott tur, det gjer meg glad:)

    SvarSlett
  4. Å ja, er kjempeglad i Stockholm! Har vært der mange ganger etterhvert og reiser så gjerne igjen! Noen flotte bilder her, Synne, f.eks det gatebildet med snø på bilene, så fine farger på husa! Ragni, Pieterjan (vår belgiske sønn)og jeg tilbrakte vinterferien i Stockholm for 2 år siden, fikk assosiasjoner tilbake til bl.a. den turen nå! Så mye fint og spennende å få med seg i Stockholm!

    SvarSlett
  5. Fine byen! Fine kjæresteparet!

    SvarSlett
  6. åh, lille my <3
    fint å høre at du har hatt det så fint i Stockholm :) gleder meg til å lese / se mer!

    SvarSlett
  7. Hihi, "boende ku". Skilt kan vere så fantastiske innimellom.

    SvarSlett
  8. Å, nå savner jeg Stockholm! Det er en veldig koselig by :-D Flott at dere trivdes, og jeg gleder meg til neste innlegg fra turen!

    SvarSlett
  9. Så mye fiiint! Jeg har aldri vært i Stockholm, men du skriver som om jeg var med, wiii! Også de små gledene som er så fine!

    SvarSlett
  10. Stockholm bilder vi forventer enda mer pa museer, mobler fargerik harmonist.eller noen impresjoniske malerier fra skolens nord, scener av hager... imidlertid er din forste presentasjon sa intim med denne gaten lit perlebesatt sno. eller, er temaet for brua en suksess fordi du er som dette bildet tidlose, kan vaere ar: "belle époque" eller andre (test r.Doisneau bilde)smilet ditt til a folge musik (Beatles-katz Stevens "work of art"-Mozart "tryllefloyten "aha-ahahoha aho...).- sak paskeegg: og ikke engang paskeegg mellom-skokkert;sprakk? eller roboten har mistet" boulle" urimelig ting??.. kort sagt; Jonas gjorde det bra! haper du forsetter de lenge... bruno

    SvarSlett
  11. Tyllkjolarna ser så härliga ut tillsammans :)

    SvarSlett
  12. Å hjelpes! Den vintage-butikken vil jeg besøke!! :)

    SvarSlett
  13. Jeg har faktisk aldri vært i Stockholm, enda jeg har en venninne som bor og studerer der. Men det ser virkelig koselig ut der..! Og det virker som om dere hadde en herlig tur over til nabolandet:)

    SvarSlett
  14. Kjempe fine bilder. Jeg har selv aldri vært i Stockholm, men veldig lyst å dra dit :)

    SV. Tusen takk Synne. God søndag til deg også <3

    SvarSlett
  15. har heller aldri vært i stockholm, må få gjort noe med det snart. hvilke busselskap reiste dere med?

    SvarSlett
  16. åå så koselig dere har det! fine bilder!! :D Oh... Forresten, jeg har (som jeg gjør nå fremover) helt tilfeldig plukket ut en person som har kommentert på min blogg den siste måneden til å bli ukens bloggleser. Skjekk om det ble deg da... ;)

    SvarSlett
  17. Mange takk for alle fine ord!

    Attmed fjellet: Så hyggelig, tante!

    Bruno: Haha, jeg vet ikke om du kjenner til boller, det er en type bakverk/bakst. Som en slags kake. Det heter bolle på norsk og bulle på svensk!

    tine katrine: Vi reiste med SweBus. Veldig greit!

    SvarSlett
  18. excusez; mais, je dois reconnaitre que vous etes plus forte,que moi et sur ce coup très fine!:
    - bakverk/bakst = bak sat bakverk:- assis derriere la pate? ou peut- etre en francais -"grosgens devant comme derriere?"( commme quand on se fait avoir...)
    et puis avec:" boende ku"! là aussi le coup de corne revient très vite:- olé!! allez merçi pour tout ; ça m'apprendra!bruno

    SvarSlett
  19. Bruno: Du skjønner, det har ikke noe med posisjonen bak å gjøre, men å bake. Bakst/bakverk betyr noe som er bakt. Nam! "Boende ku" betyr forskjellige ting på svensk og norsk, så det blir morsomt på norsk, men det har nok ingen sammenheng med kuer!

    SvarSlett
  20. usch vad tråkigt att ni fick snö! fin anteckningsbok förresten, har en likadan ;)

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!