Velkommen!
Bloggen ser best ut i Mozilla Firefox.

tirsdag 3. januar 2012

Hittil i år: Sjokoladefest og smykkemakron

Det er så forfriskende at vi er i gang med et helt nytt år! Fullt av muligheter! Dette er min siste fridag før jeg går tilbake på jobb, og jeg har kost meg veldig med ferie siden årsskiftet.

De første timene i 2012 tilbragte jeg på Sjokoladefabrikken, et festlokale i den gamle Freia-gården på Rodeløkka, hvor noen gode radiokolleger arrangerte kjempefest. Nå på nyåret skal den gamle bygården rives og bli til nye leiligheter, så jeg er glad for å ha besøkt dette sjarmskranglete stedet før det forsvinner!


Inne var det ganske mørkt, så bildene ble uklare, men stemningen taler for seg selv. Flere hundre fine folk på ett sted jo bli bra! Det var ganske mørkt ute også, for det var jo midt på natten, og det var vanskelig å finne frem - før jeg fant inngangen til festlokalet, måtte jeg gå hele kvartalet rundt og i tillegg spørre om veien. Jeg henvendte meg i informasjonsluken hos Freia, som fortsatt har produksjonslokaler i området, og han bak glasset ga meg ikke bare veibeskrivelse, men en pose sjokolade! Slik skulle man tro at det fungerte bare i fantasien, ikke sant? Nei, slik er det faktisk i den formidable virkeligheten også. Dessuten snødde det tett, så jeg var i det hele tatt ganske lykkelig.


På første nyttårsdag var jeg i strålende humør og i kjempefin form (jeg vet at mange var reduserte på søndag, men for meg virker det uaktuelt å ødelegge den første dagen i året på den måten!). Jeg lagde gode, stygge knekkebrød...


...beundret den overdådige amaryllisen...


...og frydet meg over at herlige Min nabo Totoro gikk på norsk TV. Ja til Ghibli-filmer tilgjengelig for barn her til lands!

make a gif

Første nyttårsdag var jeg faktisk innendørs hele dagen. Jeg så på flere episoder av tre forskjellige serier, og jeg drakk masse te og kaffe, og tok meg tid til å lese og pusle og nyte mitt eget selskap. Det er ferie for meg!

Dagen etter begynte jeg så smått å tenke på radio-jobben igjen, så jeg merket at feriemodusen svant, og jeg tok en tur ut. Jeg ruslet rundt i en nesten folketom by, men jeg traff denne fyren der han hang på en postkasse.


Når ettermiddagen kom, var det tid for å treffe Jonasflotte. Vi har tilbragt mye tid i Sopranos-universet i det siste, og da jeg fant The Sopranos Family Cookbook til seksti kroner, fikk vi anledning til å ta del i den fristende gastronomien som er så sentral i serien. I går kveld lagde vi pastagryte og så en episode. En optimal kombinasjon!


Etterpå ble det Champagne-skål og en liten gaveutveksling, for det var ingen hvilken som helst mandag. Vi kunne nemlig feire to og et halvt år sammen. Jeg fikk en grønn makron jeg kan ha på fingeren!


Jeg har forresten sett litt på flybilletter de siste dagene, for dette blir forhåpentligvis våren da jeg reiser tilbake til mitt elskede Irland, for fjerde gang siden jeg bodde der i et år. Det er alltid så supert å treffe vertsfamilien min igjen! Denne gangen blir kanskje Jonasflotte med, og det ville vært fint å dele Den grønna øya med ham.

I dag har jeg endelig truffet Taran igjen, etter at vi har vært på ulike steder i nesten hele ferien. Vi har tatt en kaffekopp og tittet på nyttårssalget i byen, og nå skal det lages middag. Årets tredje dag er i ferd med å bli ordentlig fin, den også! Håper dere koser dere med blanke ark og fargestifter!

Hva har du gjort hittil i år?

12 kommentarer:

  1. For noen feiende flotte dager. Slike fortjener du i bøtter og spann! Og den pastagryta så helt himmelsk ut, namnam. Håper tirsdagskvelden din er fin! Jeg akkurat tilbake i Oslo, så da sees vi forhåpentligvis snart <3

    SvarSlett
  2. Så fine dager Synne, og koselig med makron ring :) Hele 2012 så lang har jeg ligget på soffaen med forskjølelse, men satser på at jeg er på beina igjen snart. Og til uke kommer det et nytt skap inn i leiligheten, det tror jeg blir skikkelig fint! :)

    SvarSlett
  3. Fine dagar som start på det nye året! Eg starta på skulen i dag, så dagane etter nyttår har eg pakka meg inn på hybelen igjen og møtt igjen fine klassekameratar.

    SvarSlett
  4. God lesning, alt sammen! Nyttårsfesten ser herlig ut, og jeg er helt forelska i mannen som ga deg sjokoladepose. Så fantastisk at verden faktisk kan være sånn! Og hurra for sopranos-kokebok, toogethalvtårsdag og makronring. Og deg!

    SvarSlett
  5. Åh, fest, gratis sjokolade, hjemmelagede knekkebrød OG flotte amarylliser!! Bra start på året :-)

    SvarSlett
  6. I år har jeg spist blåbær i Los Angeles, drukket an flaske rødvin, fyrt opp i peisen og kjøpt meg en Kindle!

    SvarSlett
  7. sa godt ha en orgie av sjokolade og kandiset kastanjer, a helle" champagne", savnet jeg snoen; men gode boker og god musikk som "purcell" er sot!! sa i en drom a bruke parfyme til " gardenia" samtidig som min siamesiske katt! (siste spok):-..din reportere har sagt,da to norske funnet sin giftering etter 30 ar i hagen, rundt en gulrot??ha ha!! jeg tror det er kansje en smart kanin, som er plasserte en anmodning om ekteskapet!!! na, kan jeg si , veldig fin liten gronn ring, og lykke til med "J" for Irland, fin prosjekt for spring. jeg ,liker alt i dette landet!allez ! roulez , jeunesse et cette année sera grande! .bruno

    SvarSlett
  8. Åh så fint det är i Norge och i Oslo, det ser man verkligen på de här bilderna. Sjokkoladefabriken, vilket koseligt namn på en festlokal.

    SvarSlett
  9. Maren: Velkommen tilbake til byen! See snart, søte!

    Josefine: Håper du er blitt frisk igjen og at skapet blir kjempefint!

    Johanne: Det høres hyggelig ut, det er alltid så fint å møtes igjen og gjøre seg klar til ny dyst!

    Ane: ...og deg! Og et ekstra hurra for sjokolademannen. Jeg trodde smilet mitt skulle bli sittende for alltid!

    Hege: Absolutt! Håper du også har kost deg i det siste!

    Fydez: Thank you! Happy New Year!

    Kathleen: Håhå, for en måte å begynne på!

    Bruno: Haha, for en morsom historie! Høres ut som at du også har hatt en fin start på året!

    Snövits äpple: Ja, jeg er så glad i Oslo, og i alle de rare stedene her!

    SvarSlett
  10. For et fantastisk innlegg, rett og slett! Det bugner jo av alle herligheter :) Tenk å få en pose sjokolade slik servert? Lage mat i ekte Sopranosstil! Feire kjærligheten med vin og makronring :) Nei duogdu, dette gjorde meg glad:)

    SvarSlett
  11. Katrine: Tusen takk, så veldig hyggelige å høre! Fortsatt god helg til deg!

    SvarSlett

Alltid koselig med kommentarer!